Jesteś tutaj

Ochrona zdrowia i wzmocnienie odporności

Poniższe wytyczne i środki zapobiegawcze mające na celu ochronę zdrowia i wzmocnienie odporności oparte są na zaleceniach ekspertów ajurwedyjskich z Instytutu Medycyny Ajurwedyjskiej na Uniwersytecie Tribuvhan w Katmandu oraz uznanych ajurwedyjskich lekarzy z Indii.

W związku z trwającą globalną pandemią warto podjąć środki zapobiegawcze w celu wzmocnienia naturalnych mechanizmów obronnych organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia dróg oddechowych. Jak wiadomo profilaktyka jest zawsze lepsza niż leczenie, dlatego obecnie głównym zadaniem każdego jest maksymalne wspomaganie aktywności własnego układu odpornościowego, który odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu optymalnego stanu zdrowia. Jako „nauka o życiu”, Ajurweda pracuje z głęboką wiedzą na temat leczniczych roślin i ich wszechstronnego zastosowania. Poniższe zalecenia są poparte zarówno w klasycznych pismach literatury ajurwedyjskiej, jak i we współczesnych publikacjach naukowych.

Ostrzeżenie: poniższe zalecenia i mikstury nie są lekarstwem na COVID-19

1) Domowa opieka zdrowotna i środki zapobiegawcze wzmacniające odporność

Zalecenia ogólne:

  • Regularnie praktykuj ćwiczenia oddechowe oraz medytację, rób to codziennie rano i wieczorem przez 5-10 minut. Z punktu widzenia medycyny ajurwedyjskiej siła układu odpornościowego opiera się przede wszystkim na optymalnym funkcjonowaniu trzech sił życiowych – prany, tedżasu i odżasu. Prana to energia życiowa, świadomie wdychana i wydychana, natlenia tkanki, sprzyja harmonijnemu metabolizmowi oraz pomaga wyciszyć myśli i emocje. Tedżas to płonący płomień wewnętrznego światła, ciepła, trawienia, metabolizmu i inteligencji komórkowej. Jest to dynamiczna energia pochodząca z przetworzonego termicznie pożywienia. Odżas jest substancją pochodną, która powstaje podczas biosyntezy w każdej z siedmiu tkanek ciała i odpowiada za ogólną witalność, siłę i odporność organizmu. Naturalny rozwój Odżasu wspomaga medytacja, która odbywa się w połączeniu ze świadomą obserwacją oddechu* i czujną koncentracją na obecności energii życiowej w centrum klatki piersiowej.

* Oddychaj bardzo powoli i cicho – tak, aby jeśli ktoś umieściłby cienką nitkę w pobliżu Twojego nosa, to ona nawet się nie poruszyłaby. A kiedy wydychasz, staraj się wydychać jeszcze wolniej niż miało to miejsce przy wdychaniu.

Pij dziennie 2-3 litry ciepłej wody cytrynowej. Wystarczy wymieszać 1 łyżeczkę soku z cytryny z 1 szklanką wody. To prosta domowa profilaktyka oczyszczania gardła i układu pokarmowego.​

  • W codziennej diecie używaj następujących przypraw: kurkuma, kminek, kolendra i czosnek.

Polecane produkty ajurwedyjskie:

  • Zażywaj regularnie ziołowy eliksir CHYAWANPRASH i owoce AMALAKI.
  • Regularnie pij napoje AMALAKI z dodatkiem ASHWAGANDHY, IMBIREM lub KURKUMĄ. W przypadku napojów zalej ciepłą wodą drobno zmieloną mieszankę, dodaj łyżeczkę miodu, dobrze wymieszaj i wypij całość.
  • Regularnie stosuj herbatę TULSI i DALCHINI, pomogą przy ochronie dróg oddechowych. Ajurwedyjskie herbaty ziołowe zawsze gotuj przez 3-5 minut.

Zalecane ajurwedyjskie metody oczyszczania:

  • "Nasya" - po porannej i wieczornej higienie, regularnie nakładaj olej sezamowy lub kokosowy do obu nozdrzy. Wprowadź 5 kropli olejku leżąc z odchyloną głową, pozwól aby spłyną przez jamę nosową. Oczyszczanie jamy nosowej sprzyja zdrowiu i wzmacnia energię życiową czyli „pranę”. Regularny rytm oddechu jest ważnym narzędziem świadomej kontroli myśli i emocji oraz zapewnia równowagę psychosomatyczną, która wzmacnia funkcje życiowe organizmu.
  • "Kavala" - rano i wieczorem przed myciem zębów, wypłucz jamę ustną olejem sezamowym lub kokosowym. Płucz usta przez 3 minuty, a następnie go wypluj. Na koniec wypłucz usta ciepłą wodą. Oczyszczanie jamy ustnej korzystnie wpływa na zdrowie zębów oraz usuwa toksyny, zanieczyszczenia i nieprzyjemny smak z całego obszaru jamy ustnej.
  • "Dhoopana" - oczyszczaj powietrze w pomieszczeniach za pomocą mieszanek ziołowych i zapachowych, a także zadbaj o odpowiednią ilość świeżego powietrza.

2) Aplikacje przy kwarantannie lub izolacji

Polecane produkty ajurwedyjskie:

Zalecane procedury ajurwedyjskie:

  • Wdychaj herbatę DALCHINI, aby rozluźnić drogi oddechowe i jamę nosową. Wykonuj rano i wieczorem.
  • Płucz gardło wywarem z goździków lub herbaty PRANA. Sam goździk lub mieszanka ziół ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, które mogą pomóc złagodzić ból gardła. Zawsze gotuj mieszankę ziół ajurwedyjskich przez 5 minut.
  • Płucz gardło ciepłą osoloną wodą. Wykonuj 3-6 razy w ciągu dnia. Badania wykazały, że płukanie kilka razy dziennie ciepłą słoną wodą może pomóc zmniejszyć obrzęk gardła, rozluźnić śluz i usunąć drażniące bakterie. Lekarze na ogół zalecają rozpuszczenie pół łyżeczki soli w jednej filiżance wody.

3) Opieka zdrowotna po kwarantannie lub izolacji

Jeśli poszczególne objawy utrzymują się, należy stosować te produkty zgodnie z ich przeznaczeniem.

Ajurwedyjskie pakiety odpornościowe

Troska o odporność & regenerację
Odwiedź nasz sklep