
Ajurwedyjska medycyna obejmuje zarówno postawienie prawidłowej diagnozy, jak i określenie odpowiedniego leczenia (czikitsa) w celu uzdrowienia fizycznego ciała, umysłu i świadomości.
W pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie wrodzonej, indywidualnej konstytucji danej osoby (prakrti), a następnie określenie aktualnego stanu nierównowagi poszczególnych dosz (vikrti), odkrycie przyczyny ich niewspółosiowości w postaci zaburzonego zdrowia lub choroby, a następnie określenie odpowiedniego sposobu działania w celu korekty. Podstawowym warunkiem wstępnym skutecznego leczenia jest najpierw ustalenie odpowiedniego, dziennego cyklu (dinaczarya), a następnie wybranie jednej z dwóch metod, albo domowej, kojącej terapii szamana, albo oczyszczającej, klinicznej terapii szodhana prowadzonej pod opieką ajurwedyjskiego lekarza. Aby utrzymać równowagę konstytucyjną i dobre zdrowie, należy przestrzegać terapeutycznych zaleceń ajurwedyjskiej diety (ahara) i stylu życia (vihara), a także regularnie wykonywać samomasaż ciepłym olejem (abhyanga). Końcową fazą ajurwedyjskiej troski o zdrowie jest odmładzająca i rewitalizująca terapia (rasayana), która wzmacnia układ odpornościowy i ogólną witalność organizmu (odżas).
Sześć stadiów choroby
Jeśli będziemy potrafili rozpoznać poszczególne stadia, przez które przechodzi choroba w trakcie swojego rozwoju, znacznie łatwiej będzie nam zapobiec jej wystąpieniu lub dalszemu rozwojowi. W pierwszych trzech stadiach (kumulacja, drażnienie, rozprzestrzenianie) choroba objawia się subtelnymi sygnałami, których człowiek albo nie jest świadomy, albo po prostu nie zwraca na nie uwagi. Jeśli nie wykryjemy w porę tych początkowych oznak zaburzenia równowagi i nie podejmiemy odpowiednich działań, choroba przejdzie do kolejnych trzech faz (przemieszczenia, przejawienia, zaburzenia), aż do pełnego wybuchu choroby.
Sama choroba powstaje w wyniku nagromadzenia się poszczególnych dosz vata, pitta lub kapha w określonym miejscu układu pokarmowego, w zależności od ich lokalizacji. Vata znajduje się w jelicie grubym, pitta w żołądku, jelicie cienkim i wątrobie, kapha w przewodzie pokarmowym i drogach oddechowych. Następnie dochodzi do podrażnienia organów związanych z poszczególnymi obszarami, na które oddziałuje dana dosza. W pierwszych dwóch stadiach wystąpienia choroby można łatwo zapobiec, odpowiednio dostosowując dietę i stosując odpowiednie zioła. Gdy dosza zacznie przenikać do tkanek obwodowych (osocze, krew, skóra), przechodzi do trzeciego etapu. W czwartej fazie zaczyna przemieszczać się do wewnętrznych tkanek ciała fizycznego (mięśni, tłuszczu, nerwów, kości i tkanki rozrodczej). Stamtąd, w piątym kroku, przemieszcza się do obszarów organów centralnych, gdzie się ujawnia i osadza (mózg, serce, płuca, wątroba, nerki i układ rozrodczy). Do tego momentu chorobę można odwrócić i wyleczyć organizm stosując ziołowe, lecznicze mieszanki. W ostatnim, szóstym stadium pojawia się poważna choroba, która objawia się przewlekłym zaburzeniem niektórych funkcji życiowych.
Zapoznaj się z doszowymi terapiami, których celem jest regulacja zwiększonego poziomu doszy vata, pitta lub kapha. Aby dokonać właściwego wyboru, konieczna jest znajomość swojej, doszowej konstytucji. Jeśli jej nie znasz wykonaj prosty test dosza online!
Ajurwedyjskie, lecznicze zabiegi
Obie formy terapii szamana i szodhana obejmują sześć głównych technik ajurwedyjskiego leczenia (czikitsa):
- Terapia redukcyjna (langhana) ma na celu redukcję nadmiaru doszy kapha, której nagromadzenie powoduje nadmierną produkcję tłuszczu i przyrost masy ciała ze wszystkimi innymi konsekwencjami dla zdrowia.
- Terapia żywieniowa (bruhmana) koncentruje się na zwiększeniu doszy kapha w przypadku zaburzeń doszy vata lub pitta.
- Terapia osuszająca (rukszana) eliminuje zwiększoną doszę kapha, usuwa tłuszcz i cholesterol z organizmu, redukuje masę ciała, wspomaga zmniejszenie wagi.
- Terapia olejkowe (snehana) regeneruje i odmładza skórę, zmniejsza uczucie napięcia i stresu, a także przyczynia się do relaksu fizycznego i zdrowia psychicznego wszystkich trzech dosz. Do najbardziej znanych zalicza się masaż całego ciała olejkami (abhyanga), nakładanie ciągłego strumienia ciepłego oleju na czoło (szhirodhara) lub kąpiel olejową skóry głowy (sziro-basti).
- Terapia potem czyli pototerapia (svedana) usuwa zimno i sztywność, leczy drogi oddechowe, poprawia krążenie krwi, rozgrzewa tkanki ciała i pomaga usuwać toksyny. Stosuje się ją w przypadku zaburzenia równowagi doszy vata i kapha.
- Terapia stabilizacyjna (stambhana) niweluje zaburzenia równowagi doszy vata i pitta i jest stosowana w leczeniu bezsenności, niepokoju i niestabilności psychicznej. Działa ściągająco przy biegunce i obfitych krwawieniach miesiączkowych. Zmniejsza przepływ krwi, limfy i innych płynów ustrojowych.
Ajurwedyjskie zdrowotne kuracje
Ajurwedyjskie zabiegi są najskuteczniejszą formą domowej terapii szamana, jaką oferujemy. Kuracje te zawierają zalecane połączenie ajurwedyjskich produktów, takich jak ajurwedyjskie herbaty , ziołowe eliksiry , ajurwedyjskie napoje amalaki i olejki do ciała. Prawidłowe połączenie tych produktów zapewnia ich synergiczne działanie, a regularnie stosowane, zgodnie z zaleceniami, skutecznie pomagają w rozwiązywaniu nawet długotrwałych problemów zdrowotnych. Zobacz przegląd wszystkich zalecanych zabiegów zdrowotnych na każdą porę roku (wiosenna detoksykacja, letnia odmłodzenie organizmu, jesienne wzmocnienie odporności i zimowa regeneracja) i dowiedz się, jak stosować zabiegi ajurwedyjskie.
Kliniczna opieka szodhana
Szodhana to bardziej wymagający proces oczyszczania i detoksykacji niż panczakarma, który przeprowadza się wyłącznie pod nadzorem klinicznym doświadczonego ajurwedyjskiego lekarza. Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma zabiegami jest sposób leczenia nierównowagi dosz. Domowa opieka terapeutyczna szamana przywraca naturalną równowagę lekko zaburzonych dosz, podczas gdy szodhana, przeprowadzana pod okiem lekarza, usuwa nadmiar poszczególnych dosz z fizycznego ciała i naprawia zaburzone procesy w przypadku zaawansowanych, długotrwałych i przewlekłych chorób. Wiąże się przede wszystkim z dokładnym oczyszczeniem organizmu i jego ogólną detoksykacją. Redukuje przerost dosz i usuwa nagromadzone toksyny, które powodują zanieczyszczenie tkanek ciała (dhatus) i układów krążenia (srotamsi) oraz powodują stopniowy rozwój różnych chorób.
Główną metodą jest wspomniany już zabieg oczyszczający zwany panczakarma, który poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne. Ta tradycyjna, ajurwedyjska procedura terapeutyczna składa się z pięciu następujących etapów, które odbywają się pod nadzorem doświadczonego, ajurwedyjskiego lekarza:
- Wymioty (vamana) obniżają doszę kapha przy przewlekłych chorobach górnych i dolnych dróg oddechowych, kaszlu, astmie, przeziębieniach, grypie, zapaleniu oskrzeli i wydzielinie żołądkowej.
- Stosowanie środków przeczyszczających (viréczana) usuwa nadmiar doszy pitta w przypadkach kwasicy żołądka, początkowych stadiów wrzodów żołądka i dwunastnicy, alergii przewodu pokarmowego, żółtaczki, chorób skóry i wysypek.
- Irygacja okrężnicy (basti) stosowana jest w celu obniżenia doszy vata w przypadku zaburzeń neurologicznych, takich jak paraliż, polio, stwardnienie rozsiane, zapalenie nerwów, rwa kulszowa, bóle pleców i kręgosłupa, zaparcia, kamienie nerkowe, zapalenie stawów lub reumatyzm.
- Oczyszczanie nosa (nasya) pomaga złagodzić ból zatok nosowych i czołowych, bóle głowy, migreny, choroby oczu i bóle ucha za pomocą olejków ziołowych.
- Nakłucie żyły (raktamokszan) zmniejsza doszę pitta i jest stosowane głównie w celu oczyszczenia krwi w przypadku powiększenia wątroby i śledziony, chorób skóry, wysypek, trądziku i niestrawności.