Jesteś tutaj

Sport & Ajurweda - uprawiaj bezpieczny sport zgodnie ze swoją konstytucją

Nauka o życiu i długowieczności - ajurweda, od początku swoje istnienia zawierała wskazówki dotyczące oczyszczania ciała i zdrowego ruchu. Wraz z jogą, swoją siostrzaną nauką, oferuje wiedzę i mądrość świętych wedyjskich pism spisanych przed czterema tysiącami lat, które uważają człowieka za niepodzielny i wzajemnie połączony kompleks fizycznego ciała, energii życiowej, umysłu i duszy.

Sport w wedyjskich pismach

Z obszernych opowieści zawartych w hinduskiej Ramajanie i Mahabharacie opisujących odległe wydarzenia historyczne mające miejsce kilka tysiącleci przed naszą erą, możemy wyczytać, że ludzie tamtych czasów przykładal dużą wagę do fizycznej sprawności i sił. Ćwiczyli łucznictwo i inne dyscypliny, w których rozwijali swoje zdolności mentalne i umysłowe. Siła fizyczna wraz z cechami duchowymi była kwestią honoru i ostatecznego blasku osobowości.

Natępnie, w Indiach przeważył okres bezczynności, kiedy jogini i święci ludzie (sadhu) odwrócili się od łączenia duszy z ciałem i nie zwracali uwagi na fizyczny aspekt, aby ich nie odciągało od koncentracji na swoim wnętrzu.

Współczesny sporty w zachodnim świecie

W korzeniach naszej zachodniej cywilizacji ogólnospołeczny sport rozwinął się nieco później, powiedzmy od czasów starożytnej Grecji, skąd wywodzi się tradycja igrzysk olimpijskich, biegu maratońskiego i pozostałych dyscyplin sportowych. W tym czasie zaczęło funkcjonwać starożytny przekonanie, że to co piękne jest dobre a co dobre piękne, zaczęto używać określenia kalokagathia - ideał równowagi fizycznej i psychicznego piękna.

Obecnie sport stał się naturalną częścią nowoczesnego stylu życia, a także znaczącą aktywnością na światowej arenie. Poza jego dostępnością na poziomie indywidualnym, często przenika do sfery charytatywnej, gdzie chodzenie, biegi lub występy jednostek służą celom nastawionym na dobroczynność lub promują przyjaźń między ludźmi i państwami. Sport zawsze był i jest przejawem ludzkiej przynależności, partnerstwa i dzielenia wspólnego entuzjazmu.

Sport w ajurwedzie

Dziedzictwo greckiej kalokagathii i ajurwedyjskie przekonanie, że tylko zdrowe i silne ciało może zapewnić pełną przestrzeń do zamanifestowania się naszego wewnętrznego potencjału, idzie w parze. Dla pełnego i zadowolonego życia należy dbać o ciało i duszę, ponieważ jeden bez drugiego traci swoje znaczenie. Pielęgnacja ciała opiera się na regularnym schemacie zgodnym z konstytucją organizmu (patrz poniżej), w tym odpowiednią dietą, ćwiczeniami i zdrowym snem. W trosce o stan psychiczny służą ćwiczenia oddechowe i medytacja.

Ćwiczenia zwiększają wytrzymałość fizyczną i odporność na choroby, pomagając stymulować krążenie krwi, która dostarcza tlen i składniki odżywcze do tkanek i narządów ciała, jak również układ limfatyczny, który usuwa brud i odpady poprzez pot i wydalanie. Wszystko to wzmacnia układ odpornościowy i siłę odżas, która tworzy podstawową rezerwę energii całego ciała i odpowiada za ogólną witalność, siłę i odporność organizmu. Zapewnia również aktywną ochronę przed wirusami, bakteriami i infekcjami. Przyjmuje także formę regularnej medytacji i unikania nadmiernej stymulacji zmysłów.

Regularne ćwiczenia poprawiają zdrowie psychiczne. Oczyszcza umysł z bezużytecznych myśli i przywraca nas do naturalnego i spontanicznego doświadczenia samych siebie.

Jak wybrać odpowiedni rodzaj sportu zgodnie z konstytucją ajurwedyjską

Kluczem do dobrych nawyków, w tym właściwego wysiłku fizycznego, jest poznanie swojej konstytucji dosh - czyli tego, jaka kombinacja trzech podstawowych energii życiowych stanowi naszą egzystencję. Dosza vata zawiera element powietrza i eteru, dosza pitta elementy wody i ognia, a dosza kapha element wody i ziemi. Każda osoba rodzi się z unikalną proporcją tych dosz, które reprezentują indywidualny kod genetyczny rzutujący na kształtowanie naszych cech psychosomatycznych. Rozpoznanie własnej natury jest warunkiem trwałego zdrowia i dobrej kondycji, w tym właściwego wyboru diety i sportu.

Przetestuj jaką doszą jesteś

Uprawianie sportu zgodnie z przeważającą konstytucją typu VÁTA

Z natury vata jest zimna, sucha, energetyczna, lekka i zmienna, co może manifestować się na poziomie układu nerwowego. Dlatego słońce, ciepło, spokój, dużo odpoczynku, masaż, regularny relaks i aromaterapia oraz ciepła, bogata, lekko przyprawiona i tłusta dieta są ważne dla ludzi vata. Typ vata potrzebuje stabilności, spokoju i poczucia bezpieczeństwa. Powinien unikać wysiłku psychicznego i pracy do późnej nocy, zimy i mrozu, surowej żywności i zimnych napojów. Dobrym pomysłem jest ograniczenie pracy komputerze, oglądania telewizji i przepracowywania.

Vaty lubią energiczne ćwiczenia, przy których mogą łatwo wyczerpać się. Łagodzi to ich nadmierną aktywność myślową, tym samym dosza vata zostaje wytrącona z równowagi. Lepsze jest regularne umiarkowane ćwiczenie, niż duży wyrzut energii na raz. Ludzie typu vata zwykle mają niskie napięcie mięśniowe, przez co rozwój mięśni w ich przypadku wymaga większej uwagi. Ze względu na suchą naturę doszy vata, dobrze jest nie przeciążać stawów, które mają tendencję do stanów zapalny. Odpowiednim sportem jest joga i tai chi, ponieważ przynosi wewnętrzną równowagę i dobre samopoczucie, gimnastyka fitness, lekkie bieganie, jazda na rowerze i piesze wycieczki.

Wytrzymałość podczas sportu - raczej niska

Uprawianie sportu zgodnie z przeważającą konstytucją typu PITTA

W przeciwieństwie do doszy vata, ludzie z konstytucją pitta mają w sobie więcej ognia, co wpływa na nich w sposób zróżnicowany. W utrzymaniu równowagi wspomagają ich chłodne jedzenie i napoje, przemienna aktywności i relaksu oraz wystarczająca ilość płynów. Typ pitta powinien unikać ostrych promieni słonecznych i wysokich temperatur, palenia tytoniu, narkotyków i alkoholu oraz powinien używać olejków i kremów do ochrony skóry podczas uprawiania sportu i aktywności na świeżym powietrzu. Pitta powinna również zmniejszyć tłuste, ciężkie, słone i ziołowe potrawy, które zwiększają element ognia. Właściwiej jest jeść mniejsze porcje więcej razy dziennie, niż przejadać się.

Ze względu na ich ambitny charakter, pitty lubią wyczynowe sporty. Stąd też powinny wybierać spośród sportów kolektywnych, takich jak siatkówka, piłka nożna, hokej i temu podobne, które zapewnią im konkurencję, ale nie będą rozwijały wrodzonego egoizmu, ponieważ wymagana jest współpraca, a nie indywidualne działanie. Drugą opcją jest sport, w którym człowiek walczysz sam ze sobą; dla przykładu: aktywna turystyka, narciarstwo biegowe, pływanie lub wspinaczka. Pływanie jest jednym z najbardziej odpowiednich sportów dla pitty, ponieważ ma działanie chłodzące, ale także sporty zimowe, takie jak jazda na nartach. Joga lub tai-chi jest również zalecane, ponieważ tłumi wewnętrzny żar i agresywność.

Wytrzymałość podczas sportu - duża lub dobra, dopóki nie zacznie sie przegrzewać

Uprawianie sportu zgodnie z przeważającą konstytucją typu KAPHA

Kapha jako jedyna z dosz ma element ziemi, więc jej podstawa jest najsilniejsza i najcięższa. Dlatego ludzie typu kapha powinni jeść lekkie, przyprawione i ciepłe potrawy oraz ograniczyć nadmierne spanie. Przejadanie się i spożywanie produktów mlecznych, powoduje (szczególnie u nich) nadprodukcję śluzu.

Typ kapha nie musi obawiać się intensywnych ćwiczeń, są one dla niego pożądane, chociaż często miewa opory, dlatego potrzebuje zachęty. Ponieważ ludzie z dominującą doszą kapha nie szukają wielu zmian, często wpadają w monotonne życie. Regularny ruch oraz częste zmiany i różnorodność codziennych czynności pomagają im wnieść więcej energii w ich życie. Ale jeśli wgryzą się w jakiś sport, są zdolni do wielkiego wysiłku fizycznego. Na przykład bieganie wytrzymałościowe, wioślarstwo i podnoszenie ciężarów to szczególnie korzystne sporty. Tai Chi lub joga są odpowiednie w formach, które stymulują i ładują ciało.

Wytrzymałość w sporcie - wzorcowo znosi trudne wyzwania


WSKAZÓWKA  (!) Zwiększ kondycję - przygotuj prawdziwy ajurwedyjske smoothie z amalaki i spiruliny

Sport i właściwe oddychanie

Aby sport, który uprawiamy, przynosił jak największe korzyści dla ciała i umysłu, niezbędne jest właściwe oddychanie. Oddech jest istotą naszego życia, wpływa na wiele ważnych funkcji, oddziałuje na dużo więcej niż myślimy. Wpływa na harmonijną między racjonalną męską i intuicyjną kobiecą energią. Jeśli możemy skupić się na nim przez chwilę i oddychać świadomie, automatycznie zyskuje on większą wartość dla ciała i wnosi do ciała więcej głębokiej energii, tak zwanej prany.

Prana jest wiodącą energią życiową odpowiedzialną za układ oddechowy i krążeniowy, przejawia się wraz z motorycznymi i sensorycznymi funkcjami ciała. Jest siłą napędową wyższej aktywności mózgu, układu sercowo-naczyniowego i dotlenienia tkanek ciała oraz poszczególnych komórek. Jest to kosmiczna energia, która przynosi organizmowi duchową moc, siłę woli i zdolność koncentracji - tak potrzebnych w sporcie.

WSKAZÓWKA (!)  proste ćwiczenie oddechowe

Usiądź w cichym i spokojnym miejscu, zamknij oczy i skup się na oddechu. Zacznij obserwować swój każdy wdech i wydech. Staraj się nie zajmować myślami - za każdym razem gdy odciągną Twoją uwagę, wróć do oddychania. Po chwili wyobraź sobie, że nie oddychasz tylko powietrzem, ale energią kosmiczną, która wnika do ciebie z każdym oddechem i zalewa całe Twoje ciało, jak czysty i przezroczysty prąd rzeki. Z każdym wydechem rzeka zmywa wszelki brud i myśli, których chcesz się pozbyć. Wszystko odchodzi z wydechem. Ćwicz codziennie rano przez 5 minut i o każdej porze dnia.

Jeśli w ten sposób zdasz sobie sprawę z obecności swojego oddechu przed rozpoczęciem aktywności sportowej, staniesz się bardziej świadomy swojej wewnętrznej siły, która pochodzi ze spokojnego, zrównoważonego oddechu i Twojej cichej koncentracji.

Ajurwedyjska rewitalizacyjna kuracja Sport & Fitness

Jeśli chcesz poprawić odżywianie ciała pod kątem treningu sportowego, zalecamy rewitalizację ajurwedyjską kuracją. Zabieg ten nadaje się do regeneracji siły fizycznej i wzmocnienia tkanki mięśniowej. Wyniszczenie mięśni i obniżona żywotność organizmu są spowodowane niedostateczną ilością białka, nieregularnym rytmem codziennej diety, biernością fizyczną i zaniedbywaniem aktywności ruchowej. Zabieg składa się z połączenia ajurwedyjskiej herbaty Kudzu i ziołowej mikstury Mamsaprash, która służy jako stymulujący tonik i źródło energii. Można go przyjmować przez 1-3 miesiące wraz z odżywczą dietą białkową i regularnymi ćwiczeniami.

WSKAZÓWKA (!)  rewitalizująca ajurwedyjska kuracja Sport & Fitness