Jesteś tutaj

„Wszyscy mamy mentalną egzystencję ” – rozmowa o powstaniu ajurwedyjskiej firmy

Joga i medytacja, chyawanprash oraz ruch – to proste zalecenia dotyczące równoważenia naszych umysłów i ciał według Everest Ayurvedy. Jak właściwie powstała ta czesko-słowacko-nepalska firma i jaki jest jej cel? Redakcja Ayurvedic Breakfast zapytała nas o to w ramach projektu Mapa Ajurwedy.

W jakim kontekście powstała wasza ajurwedyjska firma i w jakim celu?

Nasza firma Everest Ayurveda powstała w 2004 roku na bazie wieloletniej praktyki jogi, medytacji oraz zdrowego stylu życia połączonego z miłością do gór, podróży i sportu. Z pomocą specjalistycznej wiedzy naszego przyjaciela z Nepalu, doktora biotechnologii Suresha K. Saha oraz dzięki głębokiemu wglądowi i skutecznym receptom ajurwedyjskiego lekarza Dr. Kam Dev Jha, udało nam się opracować ajurwedyjskie preparaty ziołowe, które mogą być łatwo i skutecznie stosowane w naszym zachodnim społeczeństwie. Dlatego naszą intencją jest przyczynienie się, zgodnie z indyjską tradycją, do pogłębienia świadomości na temat medycyny ajurwedyjskiej, zdrowego stylu życia, stosowania ziół himalajskich i wewnętrznej natury człowieka.

Żeby zadbać o nasz rozwój osobisty, potrzebujemy zdrowego ciała i umiejętności wsłuchiwania się w impulsy naszej psychicznej i fizycznej egzystencji. Jeśli będziemy w bliższym kontakcie z samym sobą, to odczujemy większą potrzebę życia zgodnie z własną naturą. Jest to jedna z głównych zasad Ajurwedy, aby określić indywidualną konstytucję (prakriti), utrzymać jej równowagę i na tej podstawie wzmocnić witalność organizmu, tak aby osiągnąć długowieczność i wypełnić sens naszego ziemskiego bytu w pełnym zdrowiu. W przypadku nierównowagi psychosomatycznej jedna z dosz odchyla się, co następnie zakłóca zdrowe funkcjonowanie niektórych połączeń (srot) i następnie zaburza daną tkankę (dhat), a to prowadzi do choroby. Nadmierna ilość jednej z trzech dosz objawia się więc brakiem równowagi psychicznej i dysfunkcją niektórych narządów ciała.

Jak przetwarzane są wasze ajurwedyjskie produkty?

Nasz rodzinny wyrób ziołowych herbat w Nepalu opiera się na tradycyjnym podejściu do przetwarzania ziół. Rośliny są zbierane na dużym, dzikim obszarze zachodniego, południowego i północno-wschodniego Nepalu. Niektóre gatunki są znoszone z terenów alpejskich, inne są zbierane zgodnie z pokoleniową tradycją na małych polach u podnóża Himalajów, gdzie ze względu na regularną porę monsunową jest dużo wilgoci, co zapewnia subtropikalny klimat i żyzne gleby, są to idealne warunki dla naturalnego, ekologicznego rolnictwa.

Po dokładnym wysuszeniu roślin na słońcu następuje  proces czyszczenia i dopiero wtedy ich indywidualnie zmielone części - kwiaty, owoce, nasiona, łodygi, liście, kora, kłącza i korzenie - miesza się według przygotowanych receptur. Cały proces przygotowania ziołowych herbat odbywa się w oparciu o czysto ręczną obróbkę, bez technicznego wyposażenia, bez nowoczesnej mechanizacji. Opierając się na tym podejściu, które idzie w parze z harmonią natury i rytmem lokalnego życia, każde zioło zachowuje nie tylko swoje zdrowe ekstrakty, ale także swoją leczniczą moc, którą w Ajurwedzie nazywa się prabhava.

To samo dotyczy ajurwedyjskich eliksirów lub avalehas. Ich przygotowanie odbywa się w sposób opisany w klasycznych, ajurwedyjskich tekstach. Powstają na bazie ajurwedyjskiego owocu Amalaki, który pochodzi z małych upraw, gdzie z drzewa liściokwiatu garbnikowego zbierany jest ręcznie. Amalaki pozyskuje się z regionów ich naturalnego występowania w indyjskich stanach Radżastan i Gujarat. Cały owoc jest najpierw zanurzany w gorącej wodzie, aby oddzielić odżywczy miąższ od pestki. Następnie, według konkretnych receptur, z mieszanki poszczególnych części kilkudziesięciu roślin przygotowuje się wywar ziołowy, który następnie miesza się z miękką miazgą Amalaki. W kolejnym procesie dalszego podgrzewania nadmiar wody odparowuje, pozostawiając jedynie konsystencję w postaci dżemu ziołowego, który jest podstawą Chyawanprash [Czawanprasz] i innych odżywczych oraz oczyszczających ajurwedyjskich eliksirów.

Wszystkie te zdrowotne, ajurwedyjskie produkty w postaci herbat, eliksirów lub gorących napojów – a także suszonych owoców amalaki – są dostępne w większości sklepów ze zdrową żywnością lub ziołami a także w naszym e-sklepie. Ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami dotyczącymi przygotowania i regularnie przyjmować specyfiki.

Jak Ajurweda wpływa na wasze życie?

Ajurweda ogromnie nas wzbogaciła swoją wszechstronną koncepcją życia, która postrzega człowieka jako nierozerwalną i połączoną całość ciała, energii życiowej, umysłu i duszy. Dzięki naszym osobistym doświadczeniom z jogą i medytacją wiemy, że pewnego dnia w życiu nadejdzie czas, kiedy człowiek zda sobie sprawę, że jest nie tylko tym, co myśli lub postrzega zmysłami, ale że ma również mentalną egzystencję, która jest wewnętrznym mieszkańcem ciała i obserwatorem życiowych wydarzeń.

Joga i Ajurweda uczą nas, jak bardziej wsłuchiwać się w swoje ciało i wewnętrzny nurt życia, w duchu tradycyjnego przysłowia: „Jeżeli lepiej zrozumiemy siebie, tym lepiej zrozumiemy innych ludzi i otaczający nas świat”. Bazując na tym, człowiek wciąż odkrywa szersze więzi i powiązania, które kształtują i wpływają na jego kondycję psychiczną i fizyczną. To, jak się czujemy, często zaczyna się od naszej diety i chęci zmiany niektórych z nawyków i stereotypów, które często są źródłem naszych problemów.

Możemy po prostu powiedzieć, że nasz organizm ma własną inteligencję i dostarcza nam wszystkich niezbędnych odpowiedzi w postaci sygnałów, których albo słuchamy, albo nie. Korzeń jest zawsze ukryty głębiej pod powierzchnią, tak jak w naszym ciele są ukryte mechanizmy, które determinują nasze doświadczenia życiowe. Z praktycznego punktu widzenia zatem, w oparciu o aktywną troskę o prawidłowe funkcjonowanie funkcji organizmu, dąży się również do świadomego panowania nad własnymi myślami i emocjami w celu przywrócenia naturalnego stanu harmonii w ciele, który przejawia się jako zdrowie psychiczne i fizyczne.

Czy możecie nam zdradzić 3 ajurwedyjskie wskazówki na wzmocnienie ciała i umysłu, takie które da się zastosować niemal natychmiast w codziennym życiu?

Pierwsza rzecz to zdecydowanie joga i medytacja – wystarczy 5-10 minut świadomej obserwacji oddechu rano i wieczorem przed pójściem spać. Zrób wdech bardzo powoli i cicho – tak, że jeśli ktoś przybliży ci cienką nić do nosa, to ona nawet się nie poruszy. A kiedy wydychasz, staraj się wydychać jeszcze wolniej. Ta prosta praktyka da umysłowi spokój i pozytywną energię, bez której nie można się obejść w dobrym życiu.

Kolejną prostą wskazówką jest regularne stosowanie Chyawanprash [Czawanprasz] – odżywczego eliksiru ziołowego, który jest uważany za „eliksir życia” w ajurwedyjskiej medycynie ze względu na swoje działanie rewitalizujące. Oparty jest na owocach amalaki wraz z unikalną kombinacją kilkudziesięciu ziół, które dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym korzystnie wpływają na zdrowie przewodu pokarmowego, optymalną aktywność układu odpornościowego oraz kompleksową witalność tkanek organizmu. Bo zdrowie = trawienie.

Tak więc złotą zasadą zdrowia ciała i umysłu jest ruch – w skrócie: zdrowy duch w zdrowym ciele. W dzisiejszym społeczeństwie, w którym większość z nas siedzi w biurze lub w samochodzie, musimy nadrobić potrzebną ilość ruchu. Musimy pozbyć się toksyn, napięcia psychicznego i mentalnego, aby zachować wewnętrzną równowagę i indywidualne ustawienia dosz, które zapewniają zdrowe funkcjonowanie organizmu. I nie zapominajmy o złotym środku – umiarze we wszystkim – w diecie, myślach, ćwiczeniach, harmonogramie pracy i wypoczynku.

 

 

Zapisz się do odbierania ajurwedyjskiego czasopisma i nowości

Dane wprowadzone podczas tej rejestracji przetwarzamy zgodnie z warunkami przetwarzania danych osobowych. Możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera w dowolnym momencie, klikając przycisk rezygnacji z subskrypcji lub aktualizując swoje ustawienia na dole wiadomości e-mail. Więcej informacji na temat ochrony danych osobowych można znaleźć na naszej stronie internetowej www.everest-ayurveda.pl.